Gästblogg

Hihi jag ska gästblogga nu! :D BVs blogg! <3 :)

Jag heter då Lina Grundström.
Jag började rida på skogslottens ryttarförening när jag var 4år och när jag var 8 eller 9år tror jag fick jag min första "egna" ponny. Det var en b-ponny som hette Lukas som jag och min syster var fodervärdar på. När vi hade haft honom ett halvår och mamma och pappa sen att vi klarade av en egen häst så började vi leta egen häst påriktigt.

Vi hittade några c-ponnyer som vi åkte och provred. Den första var alldeles för seg och den andra för het! Sen hittade vi Windfield's Donja. Det fina stickelhåriga welsh stoet.
Henne köpte vi i maj 2006. Hon var väldigt het och pigg att rida och jag var ganska feg i hoppningen. Jag vågade knappt hoppa och var livrädd för att galoppera när vi red ute i skogen.
Jag kommer ihåg en gång i slutet när jag hoppade 70cm och var hur glad som helst!
Jag hann bara med en tävling på henne. Det var en 50cm clear round och vi gick felfritt!



Sen kom den värsta dagen i mitt liv. 13 mars 2007 fick hon köras till veterinären akut för hon inte kunde stå på ena frambenet. Mamma och pappa åkte med henne. Jag kommer så väl ihåg att jag såg dom komma tillbaka med transporten. Jag cyklade efter till stallet men mötte mamma i bilen påväg hem, hon stannade och sa att jag fick vända och åka hem igen. Jag vågade inte tänka på det värsta. Sen när jag kom in så frågade min syster om vi var tvugna att avliva Donja, då sa mamma att hon redan var avlivad.

Dagen efter, alltså det är den värsta och konstigaste känslan som finns! Bara tomhet. Ett stort jävla tomrum.

Jag klarade inte att bara se en tom box så vi började leta häst igen ganska fort efter det.
Då provred vi Pinoccio eller Pinnen som han kallas och jag blev kär direkt. Någon vecka efter det fick han komma hem till oss. Med honom började jag bygga upp mitt självförtroende igen. Jag började tävla lite smått och blev placerad i min första start.




På hösten 2007 kände vi att det började bli lite för mycket för Pinnen att ha två ryttare, som båda ville utvecklas och börja tävla lite mer. Då hittade vi d-ponnyn Molly. Världens underbaraste jävla häst!
Första gången jag red henne var jag lite tveksam, efter andra gången var jag kär!

Molly och jag har utvecklats ikapp med varandra. När hon kom kunde hon inte fatta vänster galopp, nu har hon startat LA hoppning (110cm). Vi började att ta lite placeringar i LD och LC. Sen på hösten 2008 startade vi LB och började plocka placeringar nästan direkt. Våren 2009 började med massor placeringar i LC och LB (90 & 100cm). Vi kvalade till sveland cup zonfinalen som gick på norrköping horse & pony show i åby. Vi kom 4:a i finalen.


(ingorera mitt fula face)

Vi debuterade LA och startade några LA på våren. Där fick vi också vårt första kval till MSV (120cm).
På sommaren blev hon halt och våren 2010 var hon startklar igen. Första starten i LB efter skadan var vi felfria och kom 6:a. Älskade häst!

2009 fick vi hem Brolötens Cinnabar också på foder. Det var mest min syster som hade henne men jag startade några fälttävlan med henne och var med i lag-SM 2009. Vi plockade placeringar i fälttävlan!



På hösten 2009 började vi känna att Pinnen hade lärt oss allt han kunde. Vi hade växt ifrån varandra utbildningsmässigt. Han fick ett nytt hem 19 oktober. Fina Pinnen! <3

Efter det började vi leta en till d-ponny till mig. Vi var nere i skåne och provred 4 ponnyer. 2 av dom gillade jag väldigt mycket men tillslut blev det Aoife's Boy 2nd som blev min (namnet uttalas typ eefas boy the second) även kallad Iffe. ;)




I juni skulle Molly och jag debutera 120cm men i 110cm tyckte jag hon var jättekonstig så startade inte 120.
Då började jag misstänka att samma skada kommit tillbaka. Och visst, hon hade fått tillbaka den.
På återbesöket hos veterinären hade hon inte blivit alls mycket bättre så då bestämde vi oss för att betäcka henne med Jameson RP 122.

När vi skulle hämta henne i oktober så provred jag Jameson för det ä liksom kul att ha ridit pappan till fölet.
Lustigt nog fick vi med honom istället för Molly hem. Jag ska ha Jameson tills i sommar antagligen när Molly ska föla. :) Vi har än sålänge startat två hopptävlingar och tränat ganska mycket hoppning och börjar känna varandra väldigt bra nu.




Under den tiden har jag lärt mig otroligt mycket. Nu har jag hästar, Molly, Iffe och Jameson, speciellt Molly och Iffe som det nästan bara är jag som klarar av att rida ordentligt. Molly är så himla speciell. Hon blir så himla lätt stressad och i slutet var hon hur avslappnad som helst alltså i våras.



Ingen vacker bild, men bevis på hur avslappnad och fin hon var.

Och sen Iffe som blir jättekonstig så fort någon annan har ridit! Och det är typ bara jag som kan hoppa honom utan att han stannar. Btw så vann vi våran första start i avd.a för några veckor sen. :)

Jaa, det här är väll lite "snabbt" igenom om mig och mina hästar osv. Ganska slarvigt för annars skulle det bli 3000 sidor. xD Lång text. x) Men om det är något ni undrar kan ni ju alltid fråga eller gå in på min blogg, linagrundstrom.blogg.se. :)

over and out! ;D





Världens fulaste sits på den bilden, men kolla hästens kapacitet liksom! :')

Ae men det får räcka,
eller här är en bild på världens snyggaste person också (a)
Och natte dom här känner vi ju igen (a) ;D <333



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0