My fighting hero!

Hanna undrade varför Galdur kunde ha dött förra sommaren.


Det började med att jag hade fått Barbie precis, och sen skulle jag och mamma gå till sommarhagen och försöka få tag på Barbie.
Jag gjorde som vanligt att jag gick och hälsade på alla hästar innan jag gick och hämtade Barbie.
Gick fram till Galdur precis som vanligt och då märker jag att han är lite hängig, tänker inte allt för mycket mer på det just då eftersom det var varmt så han kanske var trött bara för det.. men sa till Ann ändå eftersom min magkänsla sa att det var lika bra.

Sen blev han bara sämre och sämre

Ann ringde en veterinär när hon skulle hämta honom i hagen låg han bara där, dom fick upp honom på benen men sen svimmade han.. Han bara ramla ihop och dom fick så gott som släpa honom till stallet, sen ramlade han in i eltråd med stark "Hingst El" i och fick ett X antal stötar innan dom fick upp honom igen. Veterinären tog prover och under tiden som Ann väntade på provsvar så fick han försämrad syn på vänster öga.. som bara blev sämre och sämre, efter ett tag blev han helt blind på det ögat..
Hela han blev svagare och svagare.. han fick hållas i boxen ganska länge ifall något skulle hända..
Ann väntade fortfarande på provsvar från Vet.

Undertiden fick han försämrad syn på höger öga också.. fast på det ögat blev han bara nästan blind på.. men om man gick in i hagen kom han gärna och la hakan på en för att få stöd och så man kunde "leda" honom fram.. han sökte väldigt mycket kontakt.

Vi gick och kollade i sommarhagen om han kunde ha ätit något giftigt, då såg Mamma att på ett ställe hade gräset lagt sig ner och runt den lilla plätten hade någon bitit av Johannesört växter vilket är jättegiftigt och farligt för hästarna.
Men vi var inte helt säkra på något.

Vet. ringde med provsvar.. men kunde inte säga vad det var. Dom tänkte nog först på Borelia, sen var det någon annan sjukdom som jag inte kommer ihåg vad den hette.
Han kunde inte få någon medicin eller något eftersom dom inte kom fram till vad det var för något..

När han var som värst så blev han lite bättre, fick så gott som hela synen tillbaka på ena ögat och sen blev han helt bra på det, sen fick han hela synen tillbaks på andra ögat och nu är han helt återställd!

Men vet inte hur jag ska beskriva så man kan förstå att han faktiskt var på väg att dö.
Det var så nära, men min kämpe klarade sig, han är så stark!♥

Min kämpande hjälte!













Jag har Minst 500 bilder på honom.. orkar inte gå igenom alla..
Men han ÄR världens finaste mest älskade häst..
tror Ingen har betytt såhär mycket för mig.

Jag älskar dig Galdur♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0